Na sociálních sítích a automobilových fórech už nějakou dobu koluje tip na úsporu peněz: zahrnuje přidání acetonu do nádrže vašeho auta, abyste údajně ušetřili palivo. Je ale tato metoda skutečně účinná? A především, je to bezpečné pro vozidla a životní prostředí? Pojďme společně objevit různé aspekty této kontroverzní praxe.
Aceton jako přísada: původ této myšlenky
Pochází z ropy, aceton je organické rozpouštědlo používané hlavně v průmyslu (výroba léků, parfémů, inkoustů atd.) a v kosmetice (odlakovač). Je také známý pro své odmašťovací vlastnosti, což vysvětluje, proč jej někteří motoristé používají k čištění svých motorů nebo vstřikovačů.
Tak vznikla myšlenka přidat aceton přímo do benzinové nebo naftové nádrže s cílem snížit spotřebu paliva. Ve skutečnosti by aceton měl schopnost usnadnit odpařování paliva, čímž by se zlepšila palivová účinnost motoru. Navíc zředěním paliva by to také mohlo umožnit omezit usazeniny a korozi.
Argumenty ve prospěch použití acetonu v nádrži
Několik zpráv od motoristů tvrdí, že zaznamenali pokles spotřeby paliva po přidání acetonu do nádrže. Zdůrazňují několik potenciálních výhod:
- Vylepšené spalování paliva díky lepšímu odpařování;
- Snížení znečišťujících emisí, zejména CO2 a jemných částic;
- Čištění okruhu přívodu paliva, omezení problémů souvisejících se vstřikovači a palivovým filtrem;
- Prodloužení životnosti motoru.
Tato tvrzení je však obtížné ověřit, protože neexistují žádné seriózní vědecké studie prokazující účinnost acetonu jako přísady do paliva. Kromě toho existuje velká variabilita získaných výsledků v závislosti na vozidlech a dopravních podmínkách. Někteří motoristé skutečně pozorují mírné snížení své spotřeby, jiní nevidí žádný rozdíl, nebo dokonce mírný nárůst.
Úloha acetonu na kvalitu paliva
Abychom se pokusili pochopit, proč může mít přidání acetonu vliv na spotřebu, musíme se podívat na chemické vlastnosti této látky. Jak jsme již uvedli, je známo, že usnadňuje odpařování kapalin, se kterými se mísí.
V případě paliva to znamená aceton podporuje lepší homogenizaci mezi vzduchem a palivem, který je nezbytný pro optimální spalování. Dobře odpařená směs vzduchu a paliva totiž snáze hoří a generuje více energie, čímž se snižuje spotřeba.
K dosažení těchto příznivých účinků by však mělo být dodrženo přesné dávkování, obecně mezi 0,5 % a 2 % acetonu na litr paliva. Příliš vysoké dávkování by mohlo naopak zhoršit kvalitu paliva a způsobit dlouhodobé problémy motoru.
Rizika používání acetonu v nádrži
Navzdory pozitivním svědectvím přidání acetonu představuje několik potenciálních rizikjak pro vozidlo, tak pro životní prostředí. Mezi nimi :
- Poškození pryžových těsnění a hadic, které mohou být napadeny acetonem. Je proto důležité před pokusem o experiment zkontrolovat, zda je vaše vozidlo kompatibilní;
- Riziko zánětu, protože aceton je velmi hořlavá kapalina;
- Zvýšené znečištění vody a půdy v případě úniku nebo neúmyslného rozlití, protože aceton sám je toxický pro určité organismy;
- Případné zrušení záruky výrobce, pokud vylučuje použití neschválených přísad.
Tato rizika by neměla být opomíjena, zejména pokud jsou úspory dosažené na spotřebě nejisté. Navíc je třeba poznamenat, že použitím acetonu nepřímo přispíváte k poptávka po ropných produktechcož nemusí být nutně v souladu s ekologickým a odpovědným přístupem.
Alternativy ke snížení spotřeby paliva
Pokud chcete ušetřit palivo, existují i jiné způsoby než přidání acetonu do nádrže, které jsou méně kontroverzní a z dlouhodobého hlediska efektivnější:
- Přijměte flexibilní a předvídavou jízdu, omezte náhlé zrychlení a nadměrné brzdění;
- Správně nahustěte pneumatiky: nedostatečný tlak zvyšuje valivý odpor a tím i spotřebu;
- Odlehčete svému vozidlu tím, že nebudete převážet nepotřebné předměty nebo budete používat střešní box pouze v případě potřeby;
- Upřednostňujte nejkratší cesty nebo spolujízdu, abyste omezili samostatné cestování;
- Pravidelně své vozidlo udržujte, abyste zachovali jeho energetickou a ekologickou výkonnost.
Ačkoli je použití acetonu jako přísady do paliva stále diskutováno, zdá se, že představuje více rizik než potenciálních výhod. Ve všech případech, doporučuje se získat informace od odborníka a nepokoušejte se o experiment, aniž byste přesně znali důsledky pro váš motor a životní prostředí.